بهائیت
بهائیت دینی است که توسط میرزا حسینعلی نوری، ملقب به بهاءالله در قرن ۱۹ میلادی در ایران بنیانگذاری شد.
بهائیان بهاءالله را فرستاده خدا (پیامبر) در این دور میدانند.
بهاءالله در سال ۱۸۶۳ این دین جدید را اظهار کرد.
شمار پیروانش بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برآورد شدهاست.
با اینکه این شمار کمتر از ۰٫۲٪ جمعیت دنیاست ولی از نظر پراکندگی ادیان در عالم بعد از مسیحیت دومین دین جهان شمرده میشود
مرکز جهانی بهائیان در حیفا واقع شدهاست.
بهائیان معتقدند که بهاءالله، بنیانگذار دین بهائی (۱۸۱۷-۱۸۹۲) جدیدترین فرستاده الهی در سلسله پیامبران پیشین چون ابراهیم، موسی و بودا و زردشت و مسیح و محمد است.
بهائیان به خدایی معتقدند که یگانه، جاوید و خالق همه چیز است.
این خدا به طور مستقیم در دسترس نیست ولی از طریق وحی با پیامبران ارتباط برقرار میکند که در این دین، پیامبر تجلی خداوندی است.
تجدید دین از اصول این آئین است و یکتایی خداوند از آموزههای بنیادین دین بهائی است.
بهائیان به بقای روح اعتقاد داشته و هدف از زندگی را پرورش استعدادهای روح میدانند.
از نظر بهاییان، حیات اصلی حیات روح است و جسد تنها به عنوان واسطه و ابزاری برای ترقی روح است
به اعتقاد بهائیان روح از جسم جداست و پس از مرگ، در عوالم روحانی به ترقی خود ادامه میدهد.
بهائیان دین را اولین موهبت در عالم میدانند زیرا تعالیم الهی را بر جمیع تعالیم دیگر مقدم میدانند و آن را سبب ترقیات و عزت انسان میدانند.
یکی از اعتقادات دین بهائی، وحدت اساس ادیان است بدین صورت که اساس ادیان الهی یکی است و همگی در اساس مشترک میباشندو اساس همه ادیان الهی یکی است و تفاوت بین ادیان فقط در احکام و فروعات است
از نظر آئین بهائی، عالم وجود نامتناهی است، ولی مراتب وجود متناهی هستند. این مراتب عبارتاند از:
عالَم خلق یا مرتبهٔ عبودیت
مرتبهٔ عبودیت (جهان هستی) مخصوص بندگان خدا است.
عالَم امر یا مرتبهٔ نبوّت
مرتبه دیگر، نبوت است. این مقام مخصوص پیامبران است
عالَم حق یا مرتبهٔ ربوبیت
مرتبه حق نیز از عهدهٔ تصور بشر خارج است و همان خداوند متعال است.
آموزههای دین بهائی
تعالیم بهائیان در ۱۲ سرفصل معرفی گردیدهاست.
1) وحدت عالم انسانی
2) تحری حقیقت
3) وحدت لسان و خط برای عالمیان
4) ترک تعصبات جاهلیه
5) تساوی حقوق رجال و نساء
6) دین باید سبب الفت و محبت باشد
7) جهان بشری محتاج نفثات روح القدس است
دین باید مطابق علم و عقل باشد
9) صلح عمومی
10) تعدیل معشیت همگانی و رفع مشکلات اقتصادی
11) تعلیم و تربیت عمومی و اجباری
12) تشکیل دادگاه کبرا بینالمللی
احکام آئین بهائی از «کتاب اقدس» از آثار بهاءالله استخراج شدهاند.
بهاءالله بنیانگذار دین بهائی به پیروانش دستور میدهد که در هر شهری ساختمانی به بهترین صورت ممکن به نام خداوند ساخته شود و در آن به ذکر پروردگار پردازندو به این بناها مشرقالاذکار گفته میشود
آثار بهاءالله :
بهائیان معتقدند تمامی آثار بهاالله وحی منزل از سوی خدا بر وی بودهاست:
کتاب اقدس (ام الکتاب دین بهائی، کتاب شریعت و احکام)
کتاب ایقان (در حل معضلات و مشکلات کتب آسمانی و استدلال)به فارسی
کلمات مکنونه فارسی
آثار عبدالبهاء
خطابات
رساله مدنیه (به فارسی)
مفاوضات (مشتمل بر رسائل مهمه و فلسفه و روحانی و تفسیر و غیرها)
الواح وصایای مبارکه (وصیت نامه)
پس ار تیر باران <باب >پیروانش که به «بابی» مشهور بودند بر طبق بیانات باب در کتاب بیان به دنبال مظهر ظهور بعدی که در این کتاب به «ظهور من یظهره الله» اشاره شدهاست، گشتند.
آنها در ابتدا از میرزا یحیی نوری که باب به او لقب صبح ازل داده بود پیروی میکردند
ولی پس از چندی در سال ۱۸۶۳ میرزا حسینعلی نوری (بهاءالله) که سمت معاونت برادرش را داشت از او برید و خود را من یظهرهالله معرفی کرد.
دولت عثمانی هم از بیم جنگ میان دو فرقه میرزا یحیی و اتباعش را به قبرس و میرزا حسینعلی و یارانش را به عکا تبعید کرد.
میرزا یحیی از آن پس فعالیت چندانی نشان نداد و فشار و تبلیغات بهائیان اندک اندک او و یارانش را به فراموشی افکند.
اما حسینعلی که خود را بهاءالله میخواند به فعالیت شدیدی دست زد و بهائیت را پدید آورد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر