ﺧﺪا
درﺁﺋﻴﻦ های ﺗﻮﺣﻴﺪی (بخش 1)
ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ هﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺟﻬﺎن- ﻣﻦ اﻟﺠﻤﻠﻪ اﻳﺮاﻧﻴﺎن- ﺑﺮ اﻳﻦ ﺗﺼﻮرﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮرات و اﻧﺠﻴﻞ دو ﮐﺘﺎﺑِﯽ هﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺮموسی وعیسی نازل شده اند.
ﺑﻪهمان ﺻﻮرت ﮐﻪ ﻗﺮﺁن ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻧﺎزل ﺷﺪﻩ اﺳﺖ. اﻳﻦ اﻋﺘﻘﺎد ﻋﻤﺪﺗﺎ از ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺧﻮد ﻗﺮﺁن ناشی شده است که :
ﺁن ﺧﺪاﺋِﯽ ﮐﻪ ﻗﺮﺁن را ﺑﺮ ﺗﻮ( ﻣﺤﻤﺪ) ﻓﺮﺳﺘﺎد، ﺗﻮرات و اﻧﺠﻴﻞ را ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﻣﻮﺳِﯽ و ﻋﻴﺴِﯽ ﻓﺮﺳﺘﺎد
ال ﻋﻤﺮان، ۴٨ ،٣، ﻣﺎﺋﺪﻩ، ۴۶، اﻋﺮاف، ١۵٧، ﺗﻮﺑﻪ، ١١١، ﻓﺘﺢ، ٢٩، ﺣﺪﻳﺪ، ٢٧،ﺻﻒ، ۶، ﺟﻤﻌﻪ، ۵) .
وﻟِﯽ واﻗﻊ اﻣﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮرات و اﻧﺠﻴﻞ، هﻴﭽﮑﺪام ﻧﻪ ﮐﺘﺎب واﺣﺪِی هﺴﺘﻨﺪ و ﻧﻪ ﻣﻮﺳِﯽ و ﻋﻴﺴِﯽ ﺁﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﺻﻮرت وﺣِﯽ از ﺁﺳﻤﺎن درﻳﺎﻓﺖ
داﺷﺘﻪ اﻧﺪ.
در ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﺬاهﺐ ﺟﻬﺎن ﺗﻨﻬﺎ ﺷﺨﺺ دﻳﮕﺮِی ﺑﻪ ﻏﻴﺮ از ﻣﺤﻤﺪ ﮐﻪ ﻣﺪﻋِﯽ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﮐﺘﺎﺑِﯽ از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺷﺪﻩ،
ﺟﻮزف اﺳﻤﻴﺖ ﺑﻨﻴﺎن ﮔﺬار ﻓﺮﻗﻪ ﻣﺬهﺐ ﻣﻮرﻣﻮن در ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ اﺳﺖ.
ﺁﻧﭽﻪ اﻣﺮوز در ﺟﻬﺎن ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ ﺑﻪ ﻧﺎم ﮐﺘﺎب ﻣﻘﺪس ( Bible) ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻴﺸﻮد، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اِی از دو ﺑﺨﺶ ﻋﻬﺪ ﻋﺘﻴﻖ و ﻋﻬﺪﺟﺪﻳﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮرات ﻗﺴﻤﺘِﯽ از ﺑﺨﺶ اول و اﻧﺠﻴﻞ ﻗﺴﻤﺘِﯽ از ﺑﺨﺶ دوم ﺁن اﺳﺖ.
ﻋﻬﺪ ﻋﺘﻴﻖ ﮐﻪ ﭘﻨﺞ ﮐﺘﺎب اول ﺁن اﺧﺘﺼﺎﺻﺎ 2 ﺗﻮرات ﻧﺎم دارد، ﺟﻤﻌﺎ ﺷﺎﻣﻞ ٢۴ ﮐﺘﺎب اﺳﺖ
ﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻳﮑﺠﺎ ﻧﺎزل ﻧﺸﺪﻩ اﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺗﺪرﻳﺠﺎ و در ﻃﻮل ﺑﻴﺶ از
ﻳﮏ هزار ﺳﺎل ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺮاد ﻳﺎ ﮔﺮوﻩهائی از ﮐاهنان ﻳﻬﻮدِی ﺑﻪ اﺳﻢ ٢۶ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮِی ﮐﻪ ﻧﺎﻣﺸﺎن ﺑﺮ اﻳﻦ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎ ﻧﻬﺎدﻩ ﺷﺪﻩ ﻧﻮﺷﺘﻪﺷﺪﻩ اﻧﺪ.
ﻋﻬﺪ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻴﺰ از ﭼﻬﺎر ﮐﺘﺎب اول ﺁن اﺧﺘﺼﺎﺻﺎ اﻧﺠﻴﻞ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣِﯽ ﺷﻮد، ﺟﻤﻌﺎ ﺷﺎﻣﻞ ٢٧ ﮐﺘﺎب و رﺳﺎﻟﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ درﻃﻮل دو ﻗﺮن ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺮادِی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ اﻧﺪ ﮐﻪ هﻴﭻ ﻳﮏ از ﺁﻧﻬﺎ از حوارﻳﻮن ﻋﻴﺴِﯽ ﻧﺒﻮدﻩ اﻧﺪ.
ﺧﻮد ﻋﻴﺴِﯽ ﺗﺎهنگامﻣﺮگ ﺧﻮﻳﺶ اﺳﺎﺳﺎ از وﺟﻮد ﮐﺘﺎﺑِﯽ ﺑﻪ ﻧﺎم اﻧﺠﻴﻞ بی ﺧﺒﺮ ﺑﻮدﻩ اﺳﺖ.
..........................
اﺻﻞ زﻳﺮ ﺑﻨﺎﺋِﯽ هرﺳﻪ ﺁﺋﻴﻦ ﺗﻮﺣﻴﺪِی اﻳﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﻨﺪﻩ و ﮔﺮداﻧﻨﺪﻩ ﮐﺎﺋﻨﺎت ﺧﺪاِی واﺣﺪِی اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺗﻮرات ﻳﻬﻮﻩ ، در اﻧﺠﻴﻞ ﭘﺪر ﺁﺳﻤﺎﻧِﯽ و در ﻗﺮﺁن الله ﻧﺎم دارد در هرﺳﻪ اﻳﻦ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﮐﺎﺋﻨﺎت و ﺧﻠﻘﺖ ﺁدم ﺑﻪ دﺳﺖ اﻳﻦ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺼﻮرﺗِﯽ ﻣﺸﺎﺑﻪ رواﻳﺖ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.
ﭘﻴﺎﻣﺒﺮاﻧِﯽ ﮐﻪ وِی ﺑﺮاِی ﻧﻮع ﺑﺸﺮ ﻣﻴﻔﺮﺳﺘﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮاﻧِﯽ ﻣﺸﺘﺮک هستند، و ﻗﻮاﻧﻴﻨﻦ ﻣﺬهبی ای ﮐﻪ اﻋﻼم ﻣﻴﺪارد ﻗﻮاﻧﻴﻨِﯽ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﻣﺸﺎﺑﻬﻨﺪ.
ﺑﺎ اﻳﻨﻬﻤﻪ ، ﻣﺎهﻴﺖ ﺁﺳﻤﺎﻧِﯽ و زﻣﻴﻨِﯽ اﻳﻦ ﺧﺪا در ﺁﺋﻴﻦ های ﻳﻬﻮدِی و ﻣﺴﻴﺤِﯽ و اﺳﻼم ﺑﺼﻮرﺗِﯽ ﭼﻨﺎن ﺑﻨﻴﺎدِی ﺑﺎﻳﮏ دﻳﮕﺮ ﺗﺒﺎﻳﻦ وﮔﺎﻩ ﺻﺮﻳﺤﺎ ﺗﻨﺎﻗﺾ دارد ﮐﻪ ﻗﺎﻟﺒﺎ ﻳﮑِﯽ دانستن اﻳﻦ ﺳﻪ ﺧﺪا را ﻏﻴﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﻣﻴﮑﻨﺪ .
ﺟﻬﺎن ﺗﻮﺣﻴﺪِی اﮔﺮ هم در ﺗﺌﻮرِی ﻳﮏ ﺧﺪاِی واﺣﺪ ﺑﻴﺶ ﻧﺪارد درﻋﻤﻞ داراِی ﺳﻪ ﺧﺪا اﺳﺖ ﮐﻪ وﺟﻮﻩ اﺧﺘﻼف ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ از وﺟﻮﻩ ﻣﺸﺘﺮﮐﺸﺎن اﺳﺖ.
خدا
در آئین های توحیدی(بخش 2)
خدای تورات (یهوه)
ﺧﺪاِی ﺗﻮرات ﮐﻪ ﻳﻬﻮﻩ ﻧﺎم دارد( و در ﺗﻮرات ۶٨٢٣ ﺑﺎر از اوﻧﺎم ﺑﺮدﻩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ ) ﺻﺮﻓﺎ ﺧﺪاِی ﻗﻮم ﻳﻬﻮد اﺳﺖ و ﺧﻮدش ﻧﻴﺰ ﺧﺪاﺋِﯽ ﺻﺪ در ﺻﺪ ﻳﻬﻮدِی اﺳﺖ
پیاﻣﺒﺮاﻧِﯽ ﮐﻪ از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﻮد ﻣﻴﻔﺮﺳﺘﺪ ﻣﻨﺤﺼﺮا ﭘﻴﺎﻣﺒﺮان ﻣﻠﺖ ﻳﻬﻮدﻧﺪ و ﺑﻪ ﮐﻔﺮ ﻳﺎ اﻳﻤﺎن دﻳﮕﺮانﮐﺎرِی ﻧﺪارﻧﺪ .
ﺗﻌﺎﻟﻴﻢ و ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺁﻧﺎن ﮐﻼ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﺤﻮر ﻣﻴﮕﺮدد ﮐﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﺎص ﻗﻮم ﻳﻬﻮد از هرراهی ﮐﻪ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ ﺣﻔﻆ ﺷﻮد،
وﻟﻮ اﻳﻦ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺁن ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺧﻼﻗِﯽ و اﻧﺴﺎﻧِﯽ ﺑﺴﻴﺎرِی زﻳﺮ ﭘﺎ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ و ﺣﻘﻮق ﻣﺸﺮوع ﻣﻠﺘﻬﺎِی دﻳﮕﺮِی ﻧﺎدﻳﺪﻩﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻳﺎ ﮐﺴﺎن ﺑﺴﻴﺎرِی ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ .
در ﺟﺮﻳﺎن ﺣﻮادث روزﻣﺮﻩ ﻳﺎ وﻗﺎﻳﻊ ﻣﻬﻢ از ﻗﺒﻴﻞ ﺟﻨﮕﻬﺎ و ﺑﻼﻳﺎِی ﺁﺳﻤﺎﻧِﯽ
و زﻣﻴﻨﻲ، ﻳﻬﻮﻩ ﺷﺨﺼﺎ از اﺳﻤﺎن ﺑﻪ زﻣﻴﻦ ﻣﻴﺂﻳﺪ ﺗﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﻮم ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺧﻮد را ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ ﺳﺮ ﭘﺮﺳﺘِﯽ و درﺻﻮرت ﺿﺮورت ادارﻩ ﮐﻨﺪ و در همه اﻳﻦ ﻣﻮارد در ﻣﻮﺿﻊ ﻳﮏ ﺧﺪاِی ﻳﻬﻮدِی ﻋﻤﻞ ﻣﻴﮑﻨﺪ و ﻧﻪ ﺧﺪاِی همه اﻗﻮام و همه ﺳﺮزﻣﻴﻨﻬﺎ .
ﺑﺎﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮدش ﻗﺮار داد ﻣﻴﺒﻨﺪد ﮐﻪ اﮔﺮ ﭘﺴﺮان اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﺧﺘﻨﻪ ﺷﻮﻧﺪ او در ﻋﻮض ﺳﺮزﻣﻴﻦ ﮐﻨﻌﺎن را ﺑﺮاِی همیشه ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺒﺨﺸﺪ،
و ﺑﻌﺪا ﻧﻴﺰ ﺷﻬﺮهای ﻣﺘﻌﺪد اﻳﻦ ﺳﺮزﻣﻴﻦ را ﻳﮑِﯽ ﭘﺲ از دﻳﮕﺮِی ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﻣِﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺷﺮط ﮐﻪ هیچکدام از ﺁﻧﻬا نه ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮد وزن و ﮐﻮدک ﺑﻠﮑﻪ ﮔﺎو و ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ و ﺑﺰﻏﺎﻟﻪ و ﺳﮓ و ﮔﺮﺑﻪ اِی را ﻧﻴﺰ زﻧﺪﻩ ﻧﮕﺬارﻧﺪ .
ﺑﺎ ﻳﮏ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮش ﮐﺒﺎب و ﺁﺑﮕﻮﺷﺖ ﻣﻴﺨﻮرد و زﻳﺮ درﺧﺖ اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﻣﻴﮑﻨﺪ .
ﺑﺎﭘﻴﻐﻤﺒﺮ دﻳﮕﺮش ﮐﺸﺘِﯽ ﻣﻴﮕﻴﺮد وزورش ﺑﻪ او ﻧﻤِﯽ رﺳﺪ.
در ﺷﺐ ﺗﺎرﻳﮏ دﻧﺒﺎل ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ دﻳﮕﺮش در ﺑﻴﺎﺑﺎن ﻣِﯽ دود ﺗﺎ او را ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺧﺘﻨﻪ ﻧﺒﻮدن ﺑﮑﺸﺪ
از ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ دﻳﮕﺮش ﻣِﯽ ﺧﻮاهﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ زﻧِﯽ زﻧﺎ زدﻩ و زﻧﺎ ﮐﺎر ازدواج ﮐﻨﺪ.
ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ دﻳﮕﺮش دﺳﺘﻮر ﻣﻴﺪهﺪ ﮐﻪ روِی ﻧﺎن روزاﻧﻪ اش ﮔﻮﻩ ﺑﻤﺎﻟﺪ و ﺑﺨﻮرد.
ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ دﻳﮕﺮش ﺷﮑﺎﻳﺖ ﻣِﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ دو ﺧﻮاهری ﮐﻪ ﻣﻌﺸﻮﻗﻪ او ﺑﻮدﻧﺪ ﻳﮑِﯽ ﭘﺲ از دﻳﮕﺮِی ﺳﺮش ﮐﻼﻩ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﻧﺪ و ﺑﺎ دﻳﮕﺮان زﻧﺎ ﮐﺮدﻩ اﻧﺪ.
دﺧﺘﺮان ﻧﺎزﭘﺮوردﻩ اورﺷﻠﻴﻢ را ﻏﻀﺐ ﻣِﯽ ﮐﻨﺪ و ﻓﺮﻣﺎن ﻣِﯽ دهد ﮐﻪ دﻳﮕﺮ ﻣﻮ ﺑﺮ ﻓﺮج ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺮوﻳﺪ.
رودﻩ هﺎِی ﮐﺴﺎﻧِﯽ را ﮐﻪ ﺑﻪ او بی اﺣﺘﺮاﻣِﯽ ﮐﺮدﻩ اﻧﺪ از ﻣﻘﻌﺪﺷﺎن ﺑﻴﺮون ﻣِﯽ ﺁورد.
ﺑﺎ ﺷﻴﻄﺎن ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﻨﺪﻩ اش اﻳﻮب ﺷﺮط ﺑﻨﺪِی ﻣِﯽ ﮐﻨﺪ.
ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ دﻳﮕﺮش ﭘﺮﺧﺎشﻣِﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﺮا ﺑﺎ زن ﻳﮑِﯽ از ﺳﺮداران ﺧﻮد زﻧﺎ ﮐﺮدﻩ اﺳﺖ در ﺣﺎﻟِﯽ ﮐﻪ ﺧﻮد ﻳﻬﻮﻩ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻮدﻩ اﺳﺖ زﻧﺎن دﻳﮕﺮِی را ﺑﻪ ﺁﻏﻮش
او ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ.
ﻧﺤﻮﻩ دﻗﻴﻖ ﮐﺒﺎب ﮐﺮدن ﮔﺎو و ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ را ﭼﻮن ﻳﮏ ﺁﺷﭙﺰ ﮐﻬﻨﻪ ﮐﺎر ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ اوﻟﻮاﻟﻌﺰم ﺧﻮدش ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻣِﯽ دهد .
اﺧﺒﺎر ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ درﺑﺎر ﻳﻬﻮد را ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻳﮏ ﻣﺎﻣﻮر ﻣﺨﻔﻴﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗِﯽ ﺑﻪ ﮔﻮش ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ دﻳﮕﺮش ﻣِﯽ رﺳﺎﻧﺪ.
در ﻧﻘﺶ ﻳﮏ رﺋﻴﺲ ﻣﺎﻓﻴﺎ ﺑﻪ ﻳﻬﻮدﻳﺎن ﻣﺼﺮ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣِﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ از همسایگان ﻣﺼﺮِی ﺧﻮد هر ﻗﺪر ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻃﻼ و ﻧﻘﺮﻩ ﺑﻪ اﻣﺎﻧﺖ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻬﺎ را در
ﺧﺮوج از اﻳﻦ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ ﺧﻮدﺷﺎن ﺑﺒﺮﻧﺪ،
و ﺧﻮد او در ﻋﺮض ﻳﮏ ﺷﺐ ﭼﻨﺪ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﻧﻮﺟﻮان و ﮐﻮدک ﻣﺼﺮِی و ﺣﺘِﯽ ﮔﺎو و ﮔﻮﺳﻔﻨﺪهایﻧﻮزاد را ﺑﺎ دﺳﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺳﺮ ﻣِﯽ ﺑﺮد
برای هریک ازموارد ذکر شده در بالا نیز شرحی کامل موجود میباشد
خدا
در آئین های توحیدی(بخش 3)
خدای مسیحیت (عیسی مسیح)
در 2 جستار قبل مقدمه ای بر ائین های توحیدی ونیز اشاره ای به خدای تورات داشتیم
در اﻧﺠﻴﻞ همین ﺧﺪاوﻧﺪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺧﺪاﺋِﯽ دو ﺷﺨﺼﻴﺘِﯽ ﻣِﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در هیچ ﺁﺋﻴﻦ دﻳﮕﺮ اﺳﺎﻃﻴﺮِی ﻳﺎ ﺗﻮﺣﻴﺪِی ﺗﺎرﻳﺦ ﺟﻬﺎن ﻣﺸﺎﺑﻪ اورا ﻧﻤِﯽ ﺗﻮان ﻳﺎﻓﺖ،
ﻳﻌﻨِﯽ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺁﻧﮑﻪ ﮐﺪام اﻧﺠﻴﻞ از اﻧﺠﻴﻞ های ﭼﻬﺎر ﮔﺎﻧﻪ و ﮐﺪام رﺳﺎﻟﻪ از رﺳﺎﻟﻪ های ﻋﻬﺪ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺪﺳﺖﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧِﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ،
از ﻣﻮﺿﻊ ﺧﺪاِی ﺗﺮﺳﻨﺎک و اﻧﺘﻘﺎﻣﺠﻮ و ﻓﺮﻳﺒﮑﺎر و ﺣﺴﻮدِی ﭼﻮِی ﻳﻬﻮﻩ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻊ ﺧﺪاِی ﻣﻬﺮﺑﺎن، ﻧﻴﮏ دل و ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ و ﺑِﯽ ﻋﻘﺪﻩ اِی ﭼﻮن ﭘﺪر ﺁﺳﻤﺎﻧِﯽ ﻋﻴﺴِﯽ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺎهﻴﺖ ﻣِﯽ دهﺪ.
ﭼﻨﻴﻦ ﺧﺪاﻳِﯽ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ اﺳﺖ ﻧﻘﺶ ﮐﺎرﮔﺮداﻧِﯽ را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ان واﺣﺪ همﮐﻴﻨﻪ ﺗﻮز اﺳﺖ و هم ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ، هم ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮ اﺳﺖ و هم ﺁﺷﺘِﯽ ﺟﻮ، هم ﺧﺪاﺋِﯽ ﻣﻨﺤﺼﺮا ﻳﻬﻮدِی اﺳﺖ
و هم ﭘﺪرِی اﺳﺖ ﮐﻪ همه اﻓﺮاد ﺑﺸﺮ را ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﻮﻳﺶ ﻣِﯽ ﻧﮕﺮد و ﻏﺎﻟﺒﺎ در اﻳﻦ ﺟﻤﻊ ازداد ﺧﻮدش ﻧﻴﺰ ﺗﮑﻠﻴﻒ ﺧﻮﻳﺶ را ﻧﻤِﯽ ﻓﻬﻤﺪ.
مسیحیان در بحث صلیب معتقد هستند که خداوند بر روی صلیب مرده است، البته این هم قابل توجه است که تأکید میکنند که خود خدا بود که مرد، و نه جسم عیسی!
خدایی که کتاب مقدس مسیحیان نشان میدهد داری بدن است، و بسیاری از اعضا و جوارح ما را نیز دارد:
او سر و مو دارد(دانیال9:7)
او دارای دست راست و بازو است و صورتش نور دارد.(مزامیر3:44)
او رو و پشت سر(قفا) دارد. قفای او را میشود دید، ولی رویش را نمیشود!(خروج23:33)
او چشم و گوش دارد.(مزامیر15:34 و همچنین مزامیر4:11، دانیال18:9
و اوّل پادشاهان8: 29و52 و
ارمیا17:36 و ارمیا19:32 و
ایوب21:34 و امثال15:3 به داشتن چشم اشاره دارند و مزامیر6:17 به داشتن گوش اشاره دارد.)
او صورت دارد.(مزامیر15:17)
او لب و زبان دارد(اشعیا27:30)
او دست و پا دارد.(تثنیه3:33)
او انگشت دارد.(خروج18:31)
او احشا و دل دارد و در درون خود قلبی دارد.(ارمیا19:4)
او کمر دارد و احساس کمردرد هم میکند(اشعیا3:21)
او خون هم دارد(اعمال رسولان28:20)
(بر اساس متن ترجمۀ قدیمی کتاب مقدس است.)
خدا
در آئین های توحیدی(بخش 4)
خدای اسلام (الله)
درﻗﺮﺁن ﺧﺪا ﻧﻪ ﺧﺪای ﺻﺪ در ﺻﺪ ﮐﻴﻨﻪ ﺗﻮز و ﺗﺮش رو و بیرﺣﻢ ﺗﻮرات اﺳﺖ و ﻧﻪ ﺧﺪاِی دو ﺷﺨﺼﻴﺘِﯽ اﻧﺠﻴﻞ ،
ﺑﻠﮑﻪ ﺧﺪاﺋِﯽدر ﺣﺪ اﻋﻼ ﻣﻄﻠﻖ و ﺧﻮد ﮐﺎﻣﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻴﺮون ازاو هیچ ﻗﺎﻧﻮﻧِﯽ ، هیچ ارادﻩ اِی و هیچ واﻗﻌﻴﺘِﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد
و ﺣﺘِﯽ ﺑﺮﮔِﯽ بی اﺟﺎزﻩ او از درﺧﺘِﯽ ﻓﺮو ﻧﻤِﯽ اﻓﺘﺪ و هر ﺁﻧﭽﻪ در ﺁﺳﻤﺎن و زﻣﻴﻦ ﻣِﯽ ﮔﺬرد، از ﺟﺰء ﺗﺎ ﮐﻞ ، اﻟﺰاﻣﺎ ﺑﻪ هﻤﺎن ﺻﻮرﺗِﯽ ﻣِﯽ ﮔﺬرد ﮐﻪ او ﺧﻮاﺳﺘﻪ اﺳﺖ .
در ﻣﻮاردِی ﻣﺘﻌﺪد ﺗﺬﮐﺮ دادﻩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ ﮐﻪ هدف الله از روﻳﺪادهﺎِی ﺑﺪ ﻳﺎﺧﻮﺑِﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاِی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻣﻴﺎﻓﺘﺪ و درک ﻋﻠﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮاِی ﺧﻮد اﻳﺸﺎن دﺷﻮار اﺳﺖ ،ﺁزﻣﺎﻳﺶ درﺟﻪ اﻳﻤﺎن ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ .
در ﺻﻮرﺗِﯽ ﮐﻪ ﺑﺎرها در ﻗﺮﺁن ﺁﻣﺪﻩاﺳﺖ ﮐﻪ اﻳﻤﺎن ﻳﺎ ﻋﺪم اﻳﻤﺎن اﻓﺮاد ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ارادﻩ ﺧﻮد ﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ و ﺁﻧﺎن ﺷﺨﺼﺎ اﺧﺘﻴﺎرِی دراﻳﻦ ﺑﺎرﻩ ﻧﺪارﻧﺪ.
ﺁﻳﺎت ﻣﺘﻌﺪدی از ﻗﺮﺁن ﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺷﮕﻔﺖ ﺁور ﺗﺄﮐﻴﺪ ﻧﻬﺎدﻩ اﻧﺪ ﮐﻪ اﻳﻦ ﺧﻮدﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻓﺮادِی را ﺑﻪ راﻩ راﺳﺖ ﻣﻴﺒﺮد ﺗﺎ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺷﻮﻧﺪ ،
و اﻓﺮادِی را ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺧﻄﺎﮐﺎرِی ﻣﻴﮑﺸﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻧﺮا ﻣﺴﺘﺤﻖ دوزخ ﮐﻨﺪ ، زﻳﺮا " وﻋﺪﻩ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺗﺨﻠﻒ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﻬﻨﻢ را از ﺁدﻣﻴﺎن و از اﺟﻨﻪ ﭘﺮ ﮐﻨﺪ "
ﻓﺮﻳﻤﻦ ﮐﻼرک ﭘﮋوهﺸﮕﺮ ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﺬاهب و ﻣﻮﻟﻒ ﮐﺘﺎب ﻣﻌﺮوف ﻣﺬاهب ﺑﺰرگ اﻳﻦ هر ﺳﻪ واﻗﻌﻴﺖ را ﭼﻨﻴﻦﺧﻼﺻﻪ ﻣِﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ :
ﺧﺪاِی ﻣﻮﺳِﯽ ﻗﺪرت ﺗﺮﺳﻨﺎﮐِﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ همیشه در ﻣﻴﺎن ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺧﻮدش زﻧﺪﮔِﯽ ﻣِﯽ ﮐﻨﺪ و ﺷﺮﻳﮏ همه درﺳﺘﻴﻬﺎ و ﻧﺎدرﺳﺘﻴﻬﺎِی ﺁﻧﻬﺎ اﺳﺖ،
ﺧﺪاِی ﻋﻴﺴِﯽ هم ﺑﺎﻻِی ﺳﺮ ﺁدﻣﻴﺎن اﺳﺖ و هم در درون ﺁﻧﻬﺎ اﺳﺖ،
و ﺧﺪاِی ﻣﺤﻤﺪ ﺻﺮﻓﺎ درﺑﺎﻻِی ﺳﺮ ﺁﻧﻬﺎ اﺳﺖ و از ﻣﻮﺿﻊ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮواِی ﻣﻄﻠﻘِﯽ ﺑﺎ ﺁﻧﺎن ﺳﺨﻦ ﻣِﯽ ﮔﻮﻳﺪ ﮐﻪ هﻴﭽﻮﻗﺖ از ﻣﺴﻨﺪ ﺧﺪاﺋِﯽ ﺧﻮدش ﻓﺮود ﻧﻤِﯽ
ﺁﻳﺪ.
ﻣﻴﺎن اﻳﻦ ﺳﻪ ﺑﺮداﺷﺖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ، اﮔﺮ ﺑﺮداﺷﺖ ﺧﺪاِی ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ ﭘﺪراﻧﻪ ﺗﺮ و ﺑﺮداﺷﺖ ﺧﺪاِی اﺳﻼم ﺳــﺮوراﻧﻪ ﺗﺮ اﺳﺖ ،
ﺑﺮداﺷﺖ
ﺧﺪاِی ﻳﻬﻮدِی ﭘﺮ ﺁﺑﺮﻧﮕﺘﺮ و ﺧﻮاﻧﺪﻧِﯽ ﺗﺮ اﺳﺖ.
زﻳﺮا وِی ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎِی ﺁﻧﭽﻪ در ﺗﻮرات از او ﺣﮑﺎﻳﺖ ﻣِﯽ ﺷﻮد هم اﻟﻮهﻴﻢ ﻳﻬﻮدِی
اﺳﺖ، هم ﺁﺗﻮن ﻣﺼﺮِی ، هم ﻣﺮدوخ ﺑﺎﺑﻠﻲ، هم ﺑﻌﻞ ﻓﻴﻨﻴﻘﻲ، هم زﺋﻮس ﻳﻮﻧﺎﻧﻲ، هم ژوﭘﻴﺘﺮ روﻣﻲ،
و در ﺟﻤﻊ همه ﺧﺪاﻳﺎن ﺗﺎرﻳﺦ، هیچ ﺧﺪاِی دﻳﮕﺮِی ﭼﻪ از ﻧﻈﺮ ﺧﺼﺎﺋﺺ ﺷﺨﺼِﯽ و ﭼﻪ از ﻧﻈﺮ ﻓﺮاواﻧِﯽ و ﺗﻨﻮع ﻣﺎﺟﺮاهائی ﮐﻪ وِی ﺑﺎزﻳﮕﺮ اﺻﻠِﯽ همه
ﺁﻧﻬﺎ اﺳﺖ ﺑﺎ او ﺑﺮاﺑﺮِی ﻧﻤِﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر